kalendar ikonica
kalendar ikonica

Fridrihshafen i priča o Cepelinu

Fridrihshafen, Bodensko jezero i let Cepelinom

Fridrihshafen Vam nudi let Cepelinom i priču o grofu Cepelin. Nudi Vam deo svoje istorije kroz putovanje u Fridrishafen i predivno Bodensko jezero.

Bodensko jezero ili Bodenze. Znano i kao jezero Konstanc, po najvećem gradu na njegovoj obali. Tromeđa tri države, Nemačke, Austrije i Švajcarske. Alpski vrhovi prekriveni snegom kao slikovito zaleđe.  Reka Rajna sa obe strane jezera i desetine rečica još. U daljini i lepi plavi Dunav. Tek je započeo svoj put probijajući se uz padine Švapskih Alpa. Uređena naselja načičkana uz obalu, sa svih strana.

Za potpuni doživljaj potreban je pogled izdaleka, iz vazduha.

Gradić Fridrishafen, na severnoj obali Bodenskog jezera pruža baš ovakvu priliku. U Fridrihshafenu je međunarodni,  Bodenze aerodrom, ali nisu avioni letelice iz kojih se može na pravi način doživeti slika sa početka priče.

Upravo tu, iznad Bodenskog jezera, kod Fridrihshafena,  grof Ferdinand fon Cepelin je u leto 1900-te godine izveo prvi let svojim vazdušnim džinom, od 128 metara, sa oznakom LZ1. Bila je to letelica cilindričnog oblika, sa čvrstim okvirom i šesnaest poprečnih prstenova, prekrivena pamučnom tkaninom. Unutar letelice bilo je 17 komora punjenih vodonikom. Pokretana je pomoću dva motora koji su okretali propelere. Za donji deo bile su zakačene dve aluminijumske kabine za putnike. Ideja i pokušaja bilo je i pre toga. Srbin Ognjeslav Kostović Stepanović, blistavi pronalazač i naučnik, kako su ga zvali u Rusiji gde je živeo i stvarao, konstruisao je dvanaest godina ranije, vazdušni brod sa čvrstom konstrukcijom, koji na žalost nije dočekao da se vine u nebo.

Grof Cepelin je iskustvo sticao čitavog života. Kao oficir Virtemberga, putovao je u SAD gde je imao ulogu posmatrača u građanskom ratu. Učestvovao je kasnije u Austrijsko – Pruskom, a zatim i Francusko – Pruskom ratu u drugoj polovini 19-og veka. U svim ovim ratovima korišćene su letelice. Preneo je iskustvo na papir i nastala je grandiozna letelica LZ1. Grofu su mnogi spočitavali navodno nezakonito prisvajanje nacrta mađarsko – jevrejskog naučnika Davida Švarca. Bilo kako bilo, grof je posle prvog leta, koji je trajao dvadeset minuta uvideo oštećenja i započeo usavršavanje modela.

Svakako najizraženiji problemi sa kojima se Cepelin borio, jesu kontrola nagiba i uticaj vetra. U sledećim godinama razvio je još nekoliko modela oznaka od LZ2 do LZ5. Novac koji je dobijao od Vlade dopunjavao je i ličnim sredstvima. Godine 1908. osniva u Fridrihshafenu kompaniju za proizvodnju letelica Cepelin. Tokom Prvog svetskog rata, letelice koristi nemačka armija za izviđanje i bombardovanje, zbog čega na kratko, biva zabranjena njihova proizvodnja. Grof Cepelin umire pred kraj rata.

Posle kratkog zastoja, kompanija iz Fridrihshafena nastavlja rad i nastaje čuveni model LZ 127 Graf Cepelin. Započinje vreme prekookeanskih letova. U jesen 1928. letelica duga 236 metara kreće na put preko Atlantika, od Fridrihshafena do Lejkhrsta u Nju Džersiju. Let je trajao 112 sati. Već sledeće godine bio je let oko sveta za 21 dan, potom obilasci Evrope i Južne Amerike. Uspostavlja se i redovna prekookeanska linija. Vodonik zamenjuje manje zapaljivi helijum.  Cepelin doživljava zlatno doba.

Eksplozija letelice Hindenburg iz 1937. u Lejkhrstu,kada je poginulo 35 od 97 putnika, značila je kraj ere cepelina.

Devedesete godine donose obnovu fabrike Cepelin u Fridrihshafenu. Cepelinov novi put usmeren je ka turizmu. Danas su letelice mnogo manjih dimenzija a i kabine su smanjene na 12 mesta. Komfor i usluga podignuti su na visok nivo.

Posetioci mogu izabrati kratak let iznad Fridrihshafena ili duži do Minhena, Dizeldorfa, Kelna, Frankfurta…

U ponudi je i obilazak hangara, organizovanje svečanosti, moderni restoran, kao i kurs za pilota.

Kada posle očaravajućeg leta krenete u šetnju gradom nailazićete na mesta kao što su: Cepelin muzej, Kulturni centar Graf Cepelin, Univerzitet Cepelin, Hotel Cepelin, Cepelin Fontana… I spomenik. U slavu velikog pronalazača.

Avio karte Beograd Fridrihshafen
Image by CPKarhu from Pixabay

Par saveta za putovanje u Fridrihshafen

Najjeftiniji način da dođete Do Fridrihshafena je da kupite avio kartu iz Beograda. Najpovoljnije avio karte Beograd Fridrihshafen se kreću od 19 € za povratno putovanje sa uključenim ručnim prtljagom od 8 kg. Ova cena je dostupna kod nacionalnog avio prevoznika ”Wizz Air”.

Gradski prevoz je fantastičan, nećete imati potrebe da koristite taksi. Dosta linija radi i noću, tako da ne morate da brinete ukoliko ostanete do kasnih večernjih sati u obilaženju grada. Putovanje biciklom je popularna alternativa, a mnogi posetioci iznajmljuju bicikle tokom boravka. Više o informacijama o javnom prevozu možete saznati na sledećem linku (kliknite ovde).

Autor: Dejan Damjanov

Sadržaj članka:
Fridrihshafen i priča o Cepelinu
Par saveta za putovanje u Fridrihshafen

Saznajte informaciju više
Avio karte Beograd - Fridrihshafen-BEG-FDH
Više informacije za avio karte na relaciji Beograd - Fridrihshafen možete pogledati na linku avio karte Beograd - Fridrihshafen.
Cena avio karte Beograd - Fridrihshafen krece se od 95 EUR


Fridrihshafen (FDH) Avio karte


Avio karte - polazni aerodrom Beograd (BEG)




Najnovije u našem Magazinu



Najčtaniji tekstovi u Magazinu