Venecija i Arsenale di Venezia

Arsenale di Venezia – Venecijanski Arsenal

Venecija, kao deo Mletačke republike, doživljava najveći procvat u periodu između 12-og i 16-og veka. Ova nekada najmoćnija država na svetu svoj uspeh duguje umešnosti u trgovini zahvaljujući kojoj su njeni trgovci zagospodarili Mediteranom. Ipak ni trgovina a ni vojni pohodi nebi bili mogući bez dobro opremljene i organizovane flote.

Temelj venecijanske flote bilo je brodogradilište poznato po nazivu Arsenal.

Arsenale di Venezia, kako ga Italijani zovu, jedno je od mesta sa najinteresantnijom istorijom u gradu. Arsenal je građen kao kompleks objekata koji je služio za proizvodnju i održavanje brodova. U današnjem obliku građeno je početkom 12-og veka na temeljima starog koje je postojalo još u 8-om.

Jedinstveno postrojenje nastaje udruživanjem malih privatnih proizvođača koji su do tada pravili brodove. Novoizgrađeni objekat dobija naziv Nuovo Arsenale. Sagrađen je u delu grada castelo, nedaleko od Duždeve palate i trga Svetog Marka. Zauzima površinu od 45 hektara, što je u vreme kada je građen činilo 15% teritorije Venecije.

Da bi proces proizvodnje bio zaštićen od spoljnjeg sveta, Arsenal je opasan zidinama dugim 3,2 km sa stalnom stražom. Arsenal se sastojao od odvojenih pogona u kojima su se proizvodili različiti delovi za sklapanje broda: kobilice, oplate, jarboli, jedra..

U takođe zasebnim pogonima proizvodila su se brodska užad, oružje i municija. U središtu je bila velika luka. Svi ti pogoni zajedno, činili su moćni proizvodni kompleks Arsenal. Pravi industrijski pogon, šest i po vekova pre industrijske revolucije. Drvo za gradnju dopremano je iz šume u okolini Treviza, dovoljno blizu za brz transport.

U periodu između 15-og i 16-og veka kada je Arsenal dostigao vrhunac svoje produktivnosti ovde je radilo 16,000 ljudi. Radnici su jednim imenom nazivani arsenaloti. Njihovo umeće bilo je strogo čuvana tajna koja se prenosila sa jedne generacije na drugu.

Proizvodni proces od samog početka gradnje broda pa do njegovog kompletnog opremanja, bio je savršeno organizovan. U slučaju preke potrebe vredni radnici su mogli sagraditi, opremiti i porinuti brod za samo jedan dan. Ovakvu proizvodnju nije poznavala nijedna država u to vreme, što je dovelo do suverene dominacije Venecije na Mediteranu sve do pojave Turaka Osmanlija i otkrića novih kontinenata.

Najpoznatiji proizvod Arsenala bile su galije poznate kao Galere. Galere su bile laki i okretni brodovi koje su pokretali veslači znani kao galeoti. Galeoti su ustvari bili zatvorenici koji su svoju kaznu izdržavali na brodu. Termin galeoti na italijanskom jeziku znaći osuđenici.

Danas posetioci dolaze da se dive ovom centru pomorske moći nekadašnje mletačke države. Prvo što svaki turista vidi jeste velika kapija znana kao Porta Magna. Grandiozno ukrašena kapija nastaje 1460 kao delo renesansnog vajara Antonija Gambela. Ulaz je građem sa ciljem naglašavanja moći pa su za tu potrebu donešene brojne statue.

Mletački dužd Frančesko Morosini je četiri kamene statue doneo sa Peloponeza posle bitke sa Turcima 1697. Najveća statua lava, visoka deset metara, sa leve bočne strane, doneta je iz Atine i stara je 2000 godina. Sve statue dodate su nekoliko vekova posle gradnje Porta Magne. Ulaz za brodove čine dve visoke kule sa stražarnicama koje su izazivale strahopoštovanje kod naroda.

Venecijanski Arsenal je mesto gde je prvi put upotrebljena proizvodna traka za serijsku proizvodnju. Svesni velikog značaja, Mletački vladari su izdvajali 10% od ukupnog državnog prihoda za poslovanje Arsenala. Na vrhuncu moći Venecija je upravljala ogromnom flotom od 3000 brodova a upravo ta flota nastala u Arsenalu omogućila je Veneciji vekovnu dominaciju na moru.

Venecija i Arsenale di Venezia
Image by travelspot from Pixabay

Par saveta za putovanje u Veneciju

Ukoliko želite da upoznate Veneciju sa svojim kulturnim sadržajima i njegovu okolinu planirajte putovanje u Veneciju barem nekoliko nedelja ranije.

Najpovoljnija cena avio karte Beograd Venecija (VCE) kreće se i do 119 €, podrazumevajući povratni let, sa uključenim ručnim prtljagom od 8 kg i aerodromskim taksama.

Na avionskoj liniji Beograd Venecija saobraća naša nacionalna avio kompanija „Air Serbia“ i to nekoliko puta nedeljno, sa direktnim letom.

Letove iz Venecije ka svim destinacijama u našoj zemlji ili zemljama u okruženju, cene avio karata i sve informacije možete pogledati na sledećem sajtu (kliknite ovde).

Sve informacije o javnom gradskom prevozu u Veneciji možete dobiti klikom na ovaj link (kliknite ovde).

Autor: Dejan Damjanov

Saznajte informaciju više
Avio karte Beograd - Venecija-BEG-VCE
Više informacije za avio karte na relaciji Beograd - Venecija možete pogledati na linku avio karte Beograd - Venecija.
Cena avio karte Beograd - Venecija krece se od 95 EUR



Avio karte - polazni aerodrom Beograd (BEG)



Najnovije u našem Magazinu



Najčtaniji tekstovi u Magazinu